søndag den 26. december 2021

 Tehætte



Nåede lige at få den sidste julegave i hus. Man kan vel ikke forære en tepotte i julegave uden der følger en tehætte med? Jeg havde tænkt på det allerede til sidste jul og derefter fødselsdag, men så blev det altså i år.

Jeg ville faktisk have broderet nogle kloge spanske ord på tehætten, men det nåede jeg ikke.

GDS (gør det selv)

Materialer

Stof til både inder og - yderhætte (ca. 35x35 på alle 4 dele, to stk til yderhætte og to stk til inderhætte)

Pladevat

Sytråd

Avispapir/ et mønster

Det stof jeg havde valgt, fandt jeg i min stofkasse, hvor jeg for længe siden havde købt to viskestykker som jeg syntes var rigtig flotte. Og tænkte, at de kan nok matche den blå veloursofa. Inderforet var en ret camuflage stof.






Som altid har jeg lavet en skabelon af noget avispapir




Og alt blev sådan ca, som det ofte bliver når jeg laver noget uden deciderede anvisninger, dvs, der blev klippet til og formindsket undervejs.

Klip to yderstykker, to inderstykker og to stykker foer i pladevattet og sy det sammen hver for sig.

Skub pladevattet op i yderhætten og dernæst inderhætten op i pladevattet. Sørg for at delene passer sammen i bunden, og sy sammen langs kanten i bunden. ( og her er det, at jeg undervejs får delene til at passe sammen, for det gør delene aldrig)

Jeg har lige givet hætten et par sting i toppen for at holde lidt sammen på delene.





Tehætten blev vel modtaget sammen med te og kande og som modtageren bemærkede: man kan selv vælge, hvilken side der vender udad. Det havde jeg ikke tænkt over.






Hvis du har fået lyst til at lade dig inspirere af nogle af mine andre tehætter, kan du fx sy denne tresidede Blomstrede tehætte

Eller den tehætte med det Musselmalede stof

Denne tehætte er syet som en laaang tehætte som så vendes omkring pladetvattet og ud i toppen Juletehætte

Her er en anden tresidet  juletehætte med hæklerier og Kvast

Den to-sidede tehætte her er i Komælk stof

Så kan jeg ikke huske om jeg har syewt flere, men jeg har også lavet en del stempelkande varmere bla denne m Isbjørn

God fornøjelse





Ingen kommentarer:

Send en kommentar