søndag den 27. april 2014

Flere grønlandske husflidssyslerier

Grønlandske husflidssysler part 11

Det er altid dejligt at få besøg fra nordatlanten og spændende at se på andres syslerier.
Jeg blev SÅ glad for dette bundt moskusgarn. Jeg skal lige overveje hvad det skal bruges til, -  det er et meget kostbart materiale. Men det bliver nok til noget vintersyssel.





Strikkede håndledsvarmere





Det kunne måske godt blive til et par lækre og dejligt varme håndledsvarmere som disse, der er strikket af moskusgarn.





I baggrunden kan du se et sælskind og lige nu bruger jeg det over en lænestol. Jeg har ingen erfaring i at sy i skind, men det kan jeg selvfølgelig lære.... Så kunne det måske anvendes til en taske, eller måske er der nok til en vest....

Perlekrave






Har faktisk engang for mange år siden syet en lignende halskæde i grønlandske perler. Jeg brugte alm. sytråd, så den er forlist for længst.

Tupilak





Tupilak'en er lavet af rensdyrtak. Tupilak betegner en forfaders ånd, og anvendtes traditionelt til at kaste trolddom over en fjende eller forårsage fjendens død. Hvis altså ikke lige fjenden havde bedre evner og kunne sende ånden retur.....

Sælskind




Der er et lille bide mærke midt på skindet
 


Mit smukke, smukke sælskind. Skindet kunne godt være fra en spættet sæl. Det passer rigtig fint til min stol, og det er rart at sidde på. Indtil jeg, måske, finder ud af at sy et eller andet af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar