søndag den 22. december 2013

Den søde juletid

Syede stofhjerter

Jeg har en lidt kitschet lyskæde fra Ikea, som hænger på min køkkenvæg og lyser op i den mørke tid.Jeg har som regel et eller andet hængende på lyskæden, som passer til årstiden. Jeg plejer at hænge mine julehilsner op i den her i december og i år er den også pyntet med et par naturtro fugle. Jeg har syet nogle filthjerter i hånden, og sat en lille klokke i enden. Stofhjerterne i julestof, bagsiden er af hør. De to stykker stof er syet sammen ret mod ret, med et lille hul i siden. Retten vendes ud, hjertet fyldes med pladevat og hullet sys sammen i hånden. Jeg har pyntet mine hjerter med enten perler eller knapper....


Filthjerte m klokke og stofhjerte m perle
Kitsch lyskæde m fugle hjerter


Grydelapper

Jeg er lige blevet færdig med den sidste julegave, et par grydelapper. Jeg faldt over mønstret her: http://freevintagecrochet.com/potholders/tartan-s88.html.
Jeg har måttet træne lidt, for at få farveskiftene til at sidde lige i skabet, og har set på youtube klip.

Opskriften er ændret lidt og hæklet i fastmasker.

Forstykke
Slå 45 masker op.
1-3 r: Blå
4 r: *3 m blå, 1 gul, 1 blå, 7 gule, 1 blå, 1 gul* gentag 2 gange og slut r med 3 blå.
5 r: blå
6 - 12 r: som r 4
13 r : blå
14: som r 4
Gentag r 1- 14 2 gange mere, til der er 9 felter.
Broder med 3 forsk farver ned gennem felterne. Jeg brugte kædesting, og syede oveni kædestingene. Synes det var vanskeligt at få lige, så jeg brugte en hjælpetråd.
Man kan også vælge ikke at brodere på grydelapperne, de er også fine i sig selv.

Bagstykke
Slå 43 masker op og hækl et ensfarvet kvadrat, der passer til forstykket.
Hækl et øje i et hjørne på hvert stykke. Hækl eller sy stykkerne sammen. I den oprindelige opskrift, er bagstykket filt, der er syet på.

Og de kom til at se sådan ud

Alle stykker er færdige og forstykkerne broderes
















Og det færdige resultat

I stedet for at hækle øjer,kan du vælge fx at sætte plasticringe eller farvet elastik (kan købes i Stof 2000)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar