søndag den 12. januar 2014

Hue med pelskvast

Hue med pelskvast

De første strikkerier

I 2012 så jeg i gadebilledet mange smukke strikhuer med pelskvast og jeg gik på jagt på nettet for at finde opskrifter. Jeg fandt dog ikke rigtig nogen jeg kunne bruge, men blev meget inspireret af bloggen: http://www.lutteridyl.dk/ hvor jeg fandt en hæklet hue med pelskvast. 
Jeg fik strikket min hue, trævlede op mange gange og forsøgte mig lidt frem. Pelskvaste kan købes i div. garn forretninger og skindbutikker, men det endte med, at jeg købte et lille stykke farvet vaskebjørnspels og selv lavede kvasten. Jeg satte en hægte i, så kvasten kan afmonteres når huen skal vaskes. Huen er strikket i perlestrik, og ikke det letteste for en forholdsvis uprøvet 'strikker'....
                                     

Jeg har brugt huen meget og den kom til at se sådan ud





Siden har jeg strikket en del huer og er efterhånden blevet ( mere) fortrolig ud i strikkeriet





Jeg fandt et fint mønster, som du kan se her:  http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=140&d_id=40&lang=dk 



- som jeg blev inspireret til at bruge på en ny hue, - mønstret giver en superfin struktur



Jeg købte et rævehoved, som jeg syr pelskvaster af. Jeg er gået bort fra hægten og bruger en stor trykknap i stedet for....
Den færdige hue, rævepels og kvasten
Så er huen klar til brug






                        











Materialer
2 nøgler Nepal
Rundpinde nr. 6 / alm pinde 6
Jeg har strikket frem og tilbage på rundpinden og altså ikke rundt.

Sådan gjorde jeg:
Slå 84 masker op.
Rib: 2 ret 2 vrang til ribben er 5-7 cm.
Dernæst:
1. 1 rk ret
2. 1 rk ret (som bliver vrang på forsiden)
3. 1 ret 1 vrang pinden ud
4. 1 vrang en ret pinden ud
Gentag rk 1-4 til arbejdet måler ca 15 cm
Dernæst strikkes resten at arbejdet i retstrikning.
Tag 8 masker ind jævn fordelt, på hveranden pind.
Når der er 12 masker tilbage, lukkes arbejdet af og huen sys sammen.



Pelskvast
klip en cirkel ca 10 cm i diameter af din pels, stram cirklen til i kanten (brug tyk tråd) og stop lidt pladevat i, når kvasten er ved at være færdig. Sy en trykknap i, eller sy kvasten direkte på huen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar