lørdag den 28. november 2015

Juletehætte DIY

1 søndag i advent

Enkel tehætte i julestof

Kiggede lige mit julestof igennem og fandt en ufærdig tehætte fra sidste år. Den var blevet for kort, så jeg har forlænget den. Det var lidt mere bøvlet med pladevattet som også skulle forlænges. 
Min veninde har haft en tehætte i samme model og jeg har engang set opskriften i en sy-bog fra '70'erne. Det smarte ved denne model er, at man kan tage foret ud, og vaske hætten seperat

Den kom til at se sådan ud



Diy

Julestof gerne forskelligt
Pladevat
Sytråd

Pladevattet klippes 27x35, så der er lidt sømrum. Husk hul i toppen på pladevattet. Det hele er lidt sådan cirka!

Klip 2 stykker stof som vist på tegningen. Jeg har tegnet et mønster på et stykke avispapir. Sy dem sammen hele vejen rundt, (undtagen bunden) ret mod ret, men efterlad et hul i toppen på 7-10 cm.
Buk de nederste 7- 10 cm op og sy en søm. Nu er der altså et stykke ret på vrangsiden.
Klip 2 stykker pladevat på ca 27 x 35. Sy sammen hele vejen rundt, på samme måde som stoffet, men efterlad også her et hul i toppen.


Her er hullet i toppen vist på  billedet herover


Det nederste røde stof har jeg forlænget hætten med og det er det stykke der er bukket om




Yderhætten er nu færdig. Fóret i pladevat skubbes op i yderhætten. Det overskydende stof fra yderhætten foldes ind på indersiden af pladevattet og det sidste stykke ombukkede stykke stof, trækkes ud gennem hullet på både foer og yderstof. 

Tips og trix

Bind evt. en snor om tehætte tutten, hækl fx et julehjerte og sæt i enderne af snoren. Det har jeg ikke gjort (endnu?)
 
Du har måske lyst til at hækle efter min opskrift en
 
Eller hækle denne nuttede lille 


Se andre af mine tehætter Her og her og HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar