torsdag den 4. oktober 2018

Hækletøj på rejsen

Hæklet gæstehåndklæde GDS 

                   - en rejsemontage


Som et sidste øjebliks indskydelse fik jeg lige to nøgler garn og en hæklenål med, inden jeg skulle nå mit fly.
Det er en fornøjelse at have håndarbejde med på rejsen. Jeg har som regel både bøger og håndarbejde med, så der bliver noget afveksling, når ventetiden er lang.

I fly fra Kastrup til Moskva
Jeg startede på hækletøjet i Kastrup, vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle lave, men det blev til ideen om et gæstehåndklæde med et forholdsvis ukompliceret mønster
I Moskva
Landede sent om natten i Tashkent - Uzbekistan

Uzbekistan


Hurtigtog fra Tashkent til Samarkand

Jeg var faktisk lidt overrasket over at der som i Japan var hurtigtog i Uzbekistan. Turen fra Tashkent til Samarkand tog 1½ time.

Samarkand






Shah-I-Zinda.Kongen lever! Mausolæum i Samarkand



Aydarkulsøen
                                                                                                                                                                  




Bukhara. Emir Ismael Samani masulæum ca. år 900


Ringmuren i Khiva   



Savitsky museet i Nukus.Savitsky museum


'Spring' af Igor Savitsky



Tashkent med de brede boulevarder




Har du selv fået lyst til at rejse til Uzbekistan, er der flere rejseselskaber der laver ture. Du kan også selv arrangere den, for folk er simpelthen så søde, rare åbne og nysgerrige. Maden er dejlig, souvenirs er mange.

Hanken hækles direkte på over midtersprossen. 10 lm fastgøres og ca 15 fm over lm tilbage. Arbejdet fortsættes

Hæfte ender, jeg splitter garnet i to og hæfter hver del for sig



Hjemme igen! Birkeskov på Vestamager.



Her ses midtersprossen tydeligt, med de 5 fm. Hanken er hæklet på ca 3 cm fra toppen.

Her er hevet lidt i håndklædet, så man kan se det er elastisk

Opskriften


Ja, det bliver en mellemting mellem GDS (gør det selv - hvorfor alt det DIY) og en opskrift.

Slå 86 lm op. Der arbejdes på 85 m og 1 vendemaske.
Rk 1-4 85 fm og 1 lm til vending
Rk 5- . 1fm, 1fm, 1fm, 1fm, 1lm over en fm, 1 fm, 1 lm over en fm, 1fm fortsæt m lm- fm- lm - fm indtil m 36 hvor du hækler 5 fm, dernæst lm-fm-lm- fm indtil der er er 4 m tilbage. de sidste 4 m hækles som fm, 1 lm til vending

Sagt på en anden måde

Håndklædet består altså 4 rk fm, dernæst af 4 fm i siderne og 5 fm i midten, og resten er henholdsvis lm over fm, fm. Jeg har varieret med nogle striber, hæklet hanken på under arbejdet med 10 lm og ca 15 fm om lm, dernæst fortsat rk ud og afsluttet med 4 rk fm.
 Altså: 4fm, 36 lm, fm, 5 fm, 36 lm, fm og 4 fm
Mit håndklæde måler 25x45


God fornøjelse



Ingen kommentarer:

Send en kommentar